Shadow of the Colossus (PS4) recensie

In 2005 kwam Shadow of the Colossus op de PS2 en werd een van de beste, zo niet de beste, PS2-games die er zijn. Dertien jaar later werd deze tijdloze klassieker opnieuw ge�ntroduceerd met een frisse verflaag voor de huidige generatie gamers.

Dus hoe houdt het stand?

In deze recensie gaan we alle aspecten van deze game, zoals de graphics, gameplay, het verhaal en de algehele ervaring, in detail bespreken. Om de stamboom te begrijpen van waar we hier naar kijken, moeten we echter naar een ander aspect van deze game kijken, namelijk de erfenis ervan.

Als het gaat om tijdloze klassiekers in videogames, hebben maar heel weinig games de invloed van Shadow of the Colossus. Ik herinner me de eerste keer dat ik de originele SOTC opstartte op mijn PS2 in 2005. Ik stapte volledig blind in en wist niets van dit spel af. Er zijn geen beoordelingen of spoilers in zijn tijd. Na de eerste hindernis van het uitzoeken van de mechanica van klimmen, was het een moment van verwondering dat maar weinig games op dat moment konden bieden.

12 jaar later werd de tweede kolos vrijgelaten. Ik wist dat dit een zeldzaam meesterwerk was om van te genieten. En ik was niet de enige die dat gevoel deelde. Bijna iedereen die dit spel heeft gespeeld, heeft er een zwak voor gehad, of ze het nu een keer hebben gespeeld of, zoals in mijn geval, minstens een dozijn keer.

Maar games hebben een lange weg afgelegd sinds 2005. En de grote verscheidenheid aan genres en verbeteringen in mechanica die we hebben gezien in deze 2 generaties consoles sinds PS2 is geweldig, daarom ben ik sprakeloos als ik zie hoe goed de game is. PS4-versie. van dat spel blijft vandaag.

geschiedenis

Het hoofdverhaal van SOTC kan in een paar zinnen worden geschreven. De man probeert de geliefde aap te redden. De man krijgt daartoe de kans door 16 kolossen te doden. De man wel. En dan het einde. Maar dit eenvoudige verhaal is veel complexer. Je kunt niet anders dan verliefd worden op alle personages. Van Agro, je trouwe ros, tot de zwerver, de hoofdrolspeler en elk van de 16 prachtige kolossen. Dit alles resulteert in een emotionele klap elke keer dat je deze kolossen doodt. En niet te vergeten een einde dat zowel hartverscheurend als mooi is.

grafisch

Een deel van de charme van SOTC ligt in hoe eenvoudig het allemaal is en de onderliggende complexiteit die in het hoofd van de speler wordt geboren. Het kan zijn geweest vanwege de beperkingen van de PS2 dat de dingen zo eenvoudig werden gehouden, maar Bluepoint-games hebben die eenvoud gebruikt samen met de grafische betrouwbaarheid van de PS4 die in overvloed aanwezig is. Deze game is momenteel een van de meest aantrekkelijke voor de PS4. Alles in deze game, van de landschappen tot de torenhoge kolossen, is van de grond af opnieuw ontworpen. En het resultaat is fenomenaal. Er is een verbazingwekkende aandacht voor detail in elke hoek van dit spel. En deze beelden spelen een cruciale rol in de algehele beleving van deze remake.

Hoe te spelen

De belangrijkste gameplay van SOTC is om te paard door de landschappen van het vervloekte land te reizen op zoek naar de volgende kolos. Het is aan jou waar je heen gaat met behulp van je zwaard, dat lichtstralen naar het doelwit zal reflecteren. Zodra je de Colossi hebt gevonden, moet je uitzoeken hoe je ze kunt uitschakelen, aangezien elk van hen een andere strategie en planning vereist. Zo blijft het spel fris tot het einde. Hun arsenaal doet denken aan het eenvoudige thema van het spel, dat alleen uit een zwaard, pijl en boog bestaat.

Voor alle lof die deze game krijgt, valt niet te ontkennen dat de besturing een beetje eigenzinnig was. Zelfs in de dagen van PS2 hadden we games met veel betere besturing dan SOTC. Hoewel we niet kunnen zeggen dat dit volledig is opgelost in de remake, zijn hier enkele opmerkelijke veranderingen. De lay-out van de knoppen is ontworpen om de gamers van vandaag aan te spreken en kan desgewenst opnieuw worden geconfigureerd naar de oorspronkelijke instellingen. Daarnaast zijn er nu ook in-game verzamelobjecten en enkele slimme Easter Eggs die verwijzen naar andere Ueda-games.

Hoewel het hoofdspel in ongeveer 10 uur kan worden voltooid, wordt een lange levensduur gegarandeerd door andere moeilijkheidsgraden en grillige beloningen. En een gespiegelde modus die het spelscherm weerspiegelt en verrassend cool aanvoelt. Er is ook een fotomodus waarmee je screenshots van de game kunt maken met behulp van verschillende filters en tools. Eerlijk gezegd heb ik hier uren doorgebracht en de eindresultaten zijn verbluffend.

Algemeen

De originele PS2 SOTC was adembenemend voor gamers en droeg bij aan het idee dat videogames een kunst zijnzijn. Het was op zich tijdloos en had geen remaster nodig. Maar deze remastering is toch gedaan en het resultaat is een meesterwerk. Als de PS4 in 2005 was uitgekomen, had dit de oorspronkelijke visie van Fumito Ueda kunnen zijn. Ik zal het misschien nooit weten