Burn-outsymptomen – Hebt u deze verhalende tekenen van burn-out?

We leven tegenwoordig in een wereld waar stress een alledaags woord is geworden en burn-out steeds vaker voorkomt. Het is verrassend hoeveel uiterlijk samen mensen Burnout klachten ik heb ontmoet (waaronder ikzelf) die een burn-out hebben ervaren.

Burn-out gebeurt geleidelijk en kan moeilijk te herkennen zijn als we er middenin zitten. Als u weet waar u op moet letten en de symptomen herkent, kunt u actie ondernemen om uw leven – en uw passie voor het leven – weer op de rails te krijgen.

Vertel verhalen tekenen

Uitputting Je voelt je de hele tijd uitgeput, fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel. Altijd weinig energie, en lijkt nooit veel op te kunnen laden.
Je passie kwijtraken Op een gegeven moment was Viafora forum je enthousiast, gemotiveerd en vol hoop. Nu denk je gewoon “wat heeft het voor zin?” en je passie wordt vervangen door apathie.
Gebrek aan plezier Op dezelfde manier lijkt u ook niet veel plezier te beleven, zelfs niet met dingen waar u normaal gesproken enorm van geniet. En als je ergens van geniet, lijkt het gevoel niet lang te duren. Elke dag lijkt een slechte dag te zijn, of een geestdodende dag, waar je doorheen sjokt, wachtend tot het voorbij is.
Onthechting Je voelt je te moe of te ongeïnteresseerd om te socializen, en als je dat wel doet, wordt je er niet echt vrolijk van. Misschien vindt u het moeilijk om af te stemmen op en deel te nemen aan de gesprekken van uw vrienden, en misschien merkt u zelfs dat u naar de klok kijkt en wacht op de tijd dat u thuis bent.
Vertrouwen in anderen verliezen Behalve dat je sociaal onthechter wordt, kun je ook het vertrouwen in anderen verliezen en gaan denken dat alle mensen puur uit egoïsme handelen en dat je daar niets aan kunt doen.
Gevoel voor humor mislukt Er was een tijd dat kleine dingen je nooit zouden storen. Je had een buffer waarmee je bepaalde opmerkingen kon negeren, pech kon erkennen, lastige mensen of moeilijk gedrag kon tolereren en zelfs af en toe de grappige kant van de dingen kon zien. In plaats daarvan ben je nu vaak prikkelbaar en die ‘kleine dingen’ zorgen ervoor dat je breekt, je vod verliest of in tranen uitbarst. Je merkt misschien zelfs dat andere mensen om je heen op eieren lopen.
Je lichamelijk ziek voelen Stress en burn-out eisen hun tol van je lichaam. U kunt zich niet alleen moe voelen, maar ook regelmatig hoofdpijn, spanning of slaapproblemen hebben. Vermoeid zijn kan ook betekenen dat je de neiging hebt om de eerste te zijn die elke verkoudheid of bug oploopt, en de laatste die herstelt.
Je capaciteiten in twijfel trekken Als je moe, ziek en overweldigd bent, is het gemakkelijk om fouten te maken – domme fouten zoals het vaatwastablet in je mok koffie doen, of een half uur worstelen met het kopieerapparaat, om vervolgens weg te lopen en je papierwerk achter te laten nog in de lade. Het probleem is dat als je geest vol zit en je energie gisteren op was, alles de druppel kan worden die de kameel breekt. En als gevolg daarvan begin je te twijfelen aan je capaciteiten en productiviteit. Je kunt zelfs proberen harder te werken om dit op de een of andere manier goed te maken.
Machteloosheid Nadat je je een tijdje hebt afgevraagd waarom je het niet aankunt of rondkomt zonder fouten te maken, zou je tot de conclusie kunnen komen dat je er misschien gewoon niets aan kunt doen. Misschien denk je dat je gewoon nutteloos bent. Je begint je eigen prestaties, uit het verleden en het heden, te devalueren en denkt dat je machteloos bent om in de toekomst iets te bereiken wat de moeite waard is.
Jezelf devalueren Het is een veel voorkomende reflex om dingen persoonlijk te nemen, dus als je je prestaties devalueert, devalueer je jezelf daarbij vaak. Misschien sla je jezelf in elkaar en zeg je tegen jezelf dat anderen veel moeilijkere uitdagingen hebben doorstaan, dus misschien ben je hier gewoon niet geschikt voor. Misschien vertaal je een ‘mislukt’ resultaat naar een ‘mislukt’ resultaat. En je wilt andere mensen niet lastig vallen met je eigen ‘falen’.
Burn-out berooft je vaak van de dingen die je het meest nodig hebt: energie, vriendschap, passie en zelfrespect.

De sleutel tot herstel van een burn-out begint met het herkennen en erkennen van deze symptomen en het stoppen met jezelf de schuld te geven. Vraag jezelf dan af: wat heb je het afgelopen jaar bereikt? Waar ben je blij mee, hoe klein ook? Wat heb je nodig om jezelf te geven, om je passie, energie en vertrouwen weer op te bouwen?